Rolava – únor 2021

Po středečním úspěšném sjetí Chomutovky koukám v pátek ráno, že vodu má ještě Rolava. Oslovuji Tomáše a ten ihned souhlasí a že by klidně jel i Jizeru. To se mi také líbí, ale v pátek večer Jizera už nemá vodu, tak je rozhodnuto. Sice z nás ještě nikdo Rolavu nejel, tak to snad dáme.

V sobotu ráno vyrážíme směr Nejdek s tím, že si alespoň částečně prohlídneme viditelné části řeky z auta. V Nejdku je spousta jezů, ale při současném vodním stavu 66 cm koukneme na sebe s Tomášem –„to půjde bufnout“ tak jedem. Případně nám Peťus snad hodí házečku, jelikož jede jako řidič a doprovod a k jezům se dá dojet autem.

Nasedáme ještě nad Nejdkem a po krátké jízdě konstatujeme s Tomášem, že za vyššího stavu by byl tento úsek super. A přichází první jez nebo spíš hráz. Tu přenášíme a každý z jedné strany seskakujeme s lodí ze 2 metrů zpět do řeky. U dalšího jezu už čekal Peťus a volá na nás, ať raději vylezeme ven z navigace a podíváme se na něj. Měl pravdu tento se za současného stavu jet nedá, a proto vytahujeme lodě z 3-metrové navigace a nasedáme opět pod ním. Další jezy již v pohodě, ale za větší vody by to bylo velmi nebezpečné.

Projedeme fabrikou přádelny a vesele pokračujeme dále. Oči na stopkách, co nás může čekat za další zatáčkou. Říčka má příjemný rychlý spád. Vždy v okolí náhonů a provalených starých jezů je to „ zajímavější“ a s Tomem přemýšlíme, co by se asi dělo při stavu o 20-30 cm vyšším. Samozřejmě co nevidět je tu první strom – koruna stromu přes řeku. Vysedáme na pravém břehu a dle stop vidíme, že letos nejsme asi první, kdo jede. Za tímto stromem jsou vidět další stromy přes řeku, které musíme také obnést. Ale dál co oko dohlédne, to snad podjedeme.

A další peřej, stromy atd. podle času bychom již měli být v Nové Roli, jenže opět pěkně přehrazená řeka několika stromy. Tomáš mně pomůže přestrčit přes jeden z nich, ale sám musí z lodi. V tom volá Peťus, kde že jsme a že čeká pod druhou kaskádou. Přemýšlíme, co to tam asi bude. První i druhá kaskáda jsou vlastně umělé jezy, ale doplněny pod korunou velkými balvany, což vytvoří pěkné vlny a ne jenom pořádný vracák. Proto si to Tomáš sjel 3x.

Při návratu v autě navrhuji opětovný návrat na Rolavu, ale tentokrát s motorovou pilou a zkusit nějaké stromy pokrátit.

Proto vyrážíme ve stejném složení (já, Peťus a Tomáš) opět k řece v sobotu 20.02.2021, a to za pěkného slunečného a mírně mrazivého počasí. Tentokrát na lyžích, jednou lodí a dvěma motorovými pilami. Místní na nás koukají jak na 3 idioty, kteří jdou na skialpech po lese a táhnou za sebou loď plnou věcí (pily, lana, popruhy a spoustu jiného náčiní).

Prořízka se částečně podařila, kmeny o průměru 30–40 cm padly částečně na dno. Tak uvidíme příště na vodě. Na závěr ještě bylo zpestření v podobě překonání toku 3 lidí s jednou lodí a lyžařskou výbavou. Lezeckou terminologií by se jednalo o přelanění.

Po návratu z prvního sjezdu jsme se od jiných vodáků dozvěděli, že přes Nejdek se to raději kvůli nebezpečným jezům nejezdí……